Výživová poradna

Strava by měla být vaším lékem, léky by měly být vaší stravou.
řecký lékař Hippokrates

Další oblast mého působení, jak jsem již výše zmínila, je i v oblasti výživy, vše souvisí se životním stylem wellness. Zdravá pestrá strava je velmi důležitá a rovněž správnou životosprávou se dá předcházet mnoha zdravotním, tedy i kloubním problémům. Velké množství lidí má špatné stravovací návyky a mojí snahou je navodit správnou motivaci klientů, podpořit jejich výdrž, upevnit jejich víru ve splnění jejich přání – a především jim kvalifikovaně poradit. Bohužel špatné stravovací návyky začínají již v dětství – a to jak v rodinném kruhu, tak i ve školním stravování.

Je obezita nemoc?

Obezita se na celém světě řadí na třetí místo za zubním onemocněním (zubní kaz a paradentóza). Patří mezi chronická (opakující se) onemocnění. Obezita patří mezi nejčastější onemocnění v České republice, v Evropě. Výskyt obezity je ovlivněn několika faktory (výběr):

  • věk – obézních přibývá se stoupajícím věkem, obezita zkracuje život
  • pohlaví – ženy jsou více obézní než muži
  • vstup do manželství – u mužů i žen vede ke vzestupu hmotnosti
  • genetické vlivy
  • dietní zvyklosti – u nás je problém národní tradiční české kuchyně
  • kouření, alkohol
  • fyzická aktivita – s omezením pohybu stoupá výskyt obezity

Obezita je uložení nadměrného množství tuku v organismu. Podíl tuku je normální u žen do 30% a u mužů do 20% v těle.

Queteletův index = BMI (body mass index): hmotnost v kg /(výška v m)2

Tělesná hmotnost podle BMI

podvýživa do 18,5
normální hmotnost 18,5-25
nadváha 25-30
obezita 1. stupně (mírná) 30-35
obezita 2. stupně (střední) 35-40
obezita 3. stupně (těžká) nad 40

Metabolické riziko podle obvodu pasu (riziko cukrovky 2. typu, hypertenze, infarkty, mozkové příhody a další)

ženy nad 80cm
muži nad 94cm

Kdo by měl začít něco dělat s obezitou? Určitě ten, kdo:

  • má nadváhu
  • má obezitu
  • má tuk především v břišní krajině, typ jablko
  • ten kdo má rodiče nebo sourozence s hypertenzí (vysoký krevní tlak) nebo mají cukrovku 2. typu nebo rozvoj sklerózy tepen nebo kloubní problémy
  • má vyšší hladinu tuků v krvi
  • pravidelně se nepohybuje a přejídá se a má sedavé zaměstnání

Co můžeme získat jiným přístupem? (zdravě jíst, pohybovat se)

  • prodloužit si život
  • oddálit vznik cukrovky a vyššího krevního tlaku
  • oddálit vznik aterosklerózy
  • vše

Příště Vám něco sdělím o metabolickém syndromu.

Poradím, co vlastně správně jíst, jak správně jíst.

Zredukuji váhu.

Připravím vám komplexní balíček plánu hubnutí.

Prokonzultuji s Vámi osobní jídelníček, zdravou a pestrou stravu a k tomu pohybové aktivity. Nikam nemusíte chodit a radit se.

Připravím Vám speciální pohybové cvičení, plán pohybu k redukci váhy.

Poradím Vám jak nejlépe se cítit dobře a co proto udělat.

Nejsem zastánce rychlých a drastických metod hubnutí, ani vám nedoporučím pouze potravinové doplňky. Přistupuji k tomu racionálně a mým cílem je, abyste se cítili dobře (zhubli, posílili své tělo a mysl pohybem) a zdravě.

Změřím si Vás, zvážím na speciálním přístroji OMRON BF500 monitor. Určíme BMI, bazální metabolismus a další. Domluvíme na nejlepší „kůře“ pro Vás. Je důležitý osobní pohovor, vyplnění dotazníku.

Můžete si vybrat jeden z balíčků:

  1. komplexní nabídku balíčku „na míru“ – osobní jídelníček, konzultace 1x za 14 dní
  2. komplexní nabídka balíčku „na míru“ spojená se speciálním cvičebním programem