Erika Havlasová - cvičení, wellness, konzultace, poradenství, marketing, PR

Vítejte! Dnes je 21. září 2019, je právě 9:16,
svátek má Matouš, zítra bude mít svátek Darina.

Léčba a prevence bolestí zad metodou SM systém


SMsystemAOdborné kurzy metody SM systém doktora Smíška jsem absolvovala přímo u jejího autora, metodu prakticky aplikuji při terapii svých klientů a jsem i jejím lektorem – pořádám a vedu kurzy I. až IV. úrovně po celé ČR. Stala jsem se asistentem MUDr. Richarda Smíška.

Metoda SM systém existuje již více než 30 let. Je vhodná pro pacienty s bolestmi páteře v bederní, hrudní i krční oblasti, pro pacienty s akutním výhřezem ploténky, u skolióz. Metodu SMS mohou využít i sportovci jako kondiční trénink s cílem zlepšit sportovní výkon a předejít přetížení a degeneraci páteře a velkých kloubů při sportu.

Člověku se během jeho vývoje vytvořil svalový korzet, který jej stabilizoval při provádění běžných denních činností. Hlavní pohybové aktivity, které měly vliv na formování pohybového aparátu člověka, byly chůze, běh, práce rozsáhlým pohybem paže ve vzpřímené poloze. Bohužel, v poslední době více sedíme a máme méně přirozeného pohybu, což narušuje vzpřímené držení těla. Nároky na pohybový aparát člověka se zásadně mění. Přibývá klidového statického zatížení a ubývá přirozeného pohybu. Většina cviků SM systému vykazuje tendenci vyrovnat páteř do střední linie a protáhnout ji směrem vzhůru. Tím dochází k otevření páteře pro pohyb (uvolnění blokád páteře) a k rovnoměrnému rozdělení pohybu na její jednotlivé segmenty a na velké klouby. Rovnoměrně rozloženým pohybem předcházíme zvýšenému opotřebení kloubů v přechodových zónách mezi pohybovými bloky. To, co páteř vyrovnává a protahuje směrem vzhůru, jsou spirálová zřetězení, která pohyb stabilizují, pokud je proveden optimálním způsobem.

Časté příčiny bolesti zad jsou selhání funkce svalového aparátu (neschopnost vytvoření svalových spirál v době pohybu) a chybné řízení svalového aparátu.

  • chabé držení těla v průběhu pohybu

  • porucha koordinace (statika pánve, osa těla, pohyb lopatky)

  • svalové nerovnováhy (dysbalance)

Místní mechanické příčiny bolesti zad:

  • zvýšené napětí vazů při protažení na jedné straně obratlového těla

  • tlak na ploténku, klínovitá deformace (především na zadním pólu)

  • nedostatečná výměna tekutin v ploténce a látková výměna, které jsou základní podmínkou života ploténky

  • napětí kloubního pouzdra v protažení

  • vzájemné zaklínění kloubních plošek, zvýšený tlak na kloubní chrupavku

  • zvýšený tonus paravertebrálních svalů

  • tlak zemské přitažlivosti a další

Ke cvičení se používá elastické lano. Toto lano umožňuje rozsáhlý pohyb končetin proti malé, postupně rostoucí síle, která aktivuje stabilizační svalové spirály. Elastické lano zde funguje jako „prodloužení svalových vláken, aktivujících spirálu“. Cvičení s elastickým lanem umožňuje svaly zároveň posilovat a protahovat v době, kdy přirozeně relaxují

NEJDŮLEŽITĚJŠÍM efektem na cvičení SMS je skutečnost, že pomocí svalových spirálních zřetězení vytváří v těle sílu vzhůru, která odlehčuje tlak na meziobratlové ploténky a klouby. Tím usnadňuje jejich výživu, regeneraci i léčbu. Svalové spirály dávají páteři optimální pohyblivost.

VstabizaceA

Vertikální stabilizace

(stabilizace vertikálními svalovými řetězci) je optimální stabilizací klidové pozice.

- hlavní příčinou bolestí zad je zvýšené svalové napětí vertikálních řetězců

- zvýšené napětí zádových svalů stlačuje obratle k sobě a působí bolest

Sstabilizace1A

Spirální stabilizace

(stabilizace spirálními svalovými řetězci) je optimální stabilizací během pohybu.

Spirální stabilizace páteře znamená:

- protažení těla směrem vzhůru (trakční sílu vytvářejí šikmé svaly břišní a příčný sval břišní, které jsou aktivovány pohybem paže a lopatky vzad a dolů)

- intenzivní posílení šikmých svalů břišních, aktivovaných pohybem paže a lopatky v osovém postavení těla. Břišní stěna se pohybuje dovnitř, obvod pasu se zmenšuje.

- vysoce efektivní aktivní strečink

- rychlý nástup kontrakce stabilizačních svalových spirál ve vratkých pozicích (stoj na jedné noze). Rychlá stabilizace ve sportu je účinnou prevencí přetížení páteře a zároveň cestou k lepší pohyblivosti.

- KONDIČNÍ TRÉNINK a regenerace vrcholových sportovců

- posilování břišních svalů tehdy, pokud je jiný způsob nemožný (kontraindikován)

- možnost léčit nemoci páteře, u kterých dosavadní léčba selhala

- STABILNÍ CHŮZE


Sstabilizace2A

Spirální svalové řetězce roztahují obratle od sebe, protahují páteř směrem nahoru a odstraňují bolest

Spirální svalová zřetězení stabilizují pohyb

Stahují (centrují) oblast pasu

Cvičení SMS odstraňuje místní i celkové příčiny bolesti páteře.

Pro dobrou funkci spirál musíme zajistit:

- vyrovnané osové držení těla

- svalovou rovnováhu v pletencích a trupu

- optimální pohyb lopatky a paže

Sstabilizace3A

Při cvičení SMS nastávají tyto efekty:

- otevření meziobratlového prostoru

- napětí vazů je normální

- ploténka je vyrovnaná a zvýšená

- klouby jsou v přirozeném otevřeném postavení

- trnové výběžky se oddalují

- paravertebrální svaly jsou uvolněné

- svalové spirály protahují tělo směrem vzhůru a odstraňují příčinu bolesti zad

- TRAKCE PÁTEŘE


Výběr pomůcek ke cvičení SM systém:

(možnost objednávky na dobírku mailem erika.havlasova@seznam.cz, ceny jsou uvedeny včetně DPH)

lanaA

Elastická lana 6mm

kniha12A

Kniha s 12 cviky pro regeneraci páteře.

kniha40A

Kniha se 40 cviky pro léčbu a regeneraci páteře

CD12A

CD s 12 cviky pro regeneraci páteře.

set1A set2A

Set I. ( kniha 40 cviků, lano 6mm, CD se cvičením)

Set veliký (kniha 4o cviků, kniha 12 cviků, lano 6mm, CD se cvičením)

Set II. (12 cviků, lano, CD)

- – -

Aktuální ceník poskytovaných služeb a zdravotnických pomůcek naleznete zde